Din krop er en maskine, og når du træner eller går i fitness, bruger du den. Men for at den kører optimalt og ikke går i stykker, er det vigtigt, at du giver den, hvad den har brug for.

Ligesom din bil ikke kan køre uden benzin, kan din krop ikke fungere uden mad og drikke. Derfor er det vigtigt, at du sørger for at spise lidt både før og efter din træning.

Det er dog vigtigt, at du hverken spiser for tung eller for meget mad, da det kan påvirke din træning negativt og give kvalme og sidesting. Derfor har vi samlet en lille guide til, hvad der kan være smart at spise, både før og efter du har trænet.

Hvad skal du træne?

Alt efter, hvilket træningspas, vi udfører, belaster vi vores krop forskelligt. Både en løbetur og vægtløftning er hårde træningsformer, men på forskellige måder.

Derfor har kroppen også brug for forskellig næring, alt efter hvilket træningspas du har i tankerne. Her kan du se, hvad der er smart at spise, alt efter den træningsform, som du går ind til.

Cardio: Inden konditionstræning skal du spise noget småt og letfordøjeligt, som ikke tynger i maven under fx cykling og løb. Efter træningspasset er det vigtigt at få opfyldt depoterne med kulhydrater og protein.

Et eksempel på en menu kan være en stor pære inden træning og en banan sammen med et glas kakaomælk efter træning.

HIIT-træning: HIIT er hård, intensiv træning. Derfor skal du have nogle simple kulhydrater inden træning og efter passet nogle proteiner, som hjælper dig med at genopbygge muskler.

Du kan fx spise et stykke brød med marmelade inden træning og knækbrød med avocado og revet ost efter træningen.

Toning: Med toning menes træning som fx yoga og pilates. Her er det bedst at vælge snacks, der indeholder lidt af hvert, og som holder energiniveauet højt hele dagen.

Inden træning kan du tage en klementin med nogle pistacienødder og efter træning kan du spise gulerodsstave dyppet i hummus.

Vægttræning: Når man løfter vægte, er det ofte med et ønske om at opbygge muskelmasse. Derfor er det vigtigt, at man forsyner kroppen med rigeligt protein, som er kroppens byggesten.

Inden træning kan du fx spise en håndfold soyabønner og efter træningen kan du følge op med en skål skyr med bær.